És un itinerari que convida a recórrer el riu amb els cinc sentits i a descobrir un territori ric en patrimoni històric i cultural, fauna, flora i paisatge. La ruta també vol ser un just homenatge a un dels rius més “treballadors” de Catalunya.

L'itinerari neix de l'estació de Celrà emplaçada al costat de la Fàbrica. Des d'aquí, cal agafar la carretera de Juià direcció oest, seguint en paral·lel les vies del tren, entre la Fàbrica i les vies. A la mateixa plaça de l'Estació es troba la senyalització que indicarà el camí correcte.

La Ruta del Ter té una senyalització pròpia de colors verd i granat que es pot anar seguint durant tot el recorregut. Encara no 500 metres més endavant, es troben les escales que baixen al torrent de la Nòria que permeten creuar per sota la via i la carretera de Palamós.

Vigilant de no donar-se un cop al cap passant per sota els ponts del torrent, s'arriba a l'entrada del polígon industrial de Celrà, on caldrà travessar el carrer Ter, just davant de la masia de cal Carabiner, i seguir en direcció al riu Ter on es troba el corriol de terra que ressegueix la séquia Vinyals.

Vorejant el polígon, cal trencar a mà esquerra pel tercer pas sobre la séquia, el pont d'en Lluc, on hi ha la senyalització pertinent. A partir d'aquí, només cal seguir el camí pavimentat que transcorre al costat del riu, entre les plantacions d'arbres ornamentals i fusters, tan característiques d'aquesta zona, que li confereixen un paisatge propi.

Aproximadament després d'1 km s'arriba a l'espai natural de l'Illa dels Salzes, amb un recorregut interior per conèixer la flora i la fauna d'aquest espai de ribera.

Seguint el camí pavimentat s'arriba al camí d'Orriols, on una petita séquia desguassa les aigües netes de la depuradora al Ter. Cal seguir aquest camí i prendre els tres següents trencants a mà esquerra: a la depuradora, a can Simon, i passat can Verdera.

A partir d'aquí es recorre el perímetre del que va ser el camp d'aviació republicà de Celrà, on es poden visitar el polvorí i un refugi antiaeri que es troben en el recorregut de la ruta.

De seguida s'arriba a l'alzina reclamadora de la Canova, ja dins el terme de Bordils. Se segueix recte, direcció est, per entrar al nucli antic, on es pot visitar l'espectacular església de Sant Esteve de Bordils.

Agafant el carrer de la Creu direcció al Ter, s'arriba a Rissec i al pas de la Palanca, on el camí creua la riera de Sant Martí Vell per una passera, que en cas de baixar-hi massa aigua, sempre es pot creuar per un petit pont a mà esquerra.

Sempre recte, la ruta va a parar al camí del Ter, ja a Sant Joan de Mollet, on es poden veure les antigues parets del pont del carrilet, i on just passats els murs caldrà trencar a mà esquerra per arribar darrere el pavelló polivalent.

Seguint a l'est pel carrer del Camí Reial s'arriba a la carretera, tot i que no caldrà baixar de la vorera per trencar a mà esquerra al carrer del Camí de Cal Bou, que enfila directa cap al nucli antic de Flaçà. Un altre petita joia poc coneguda.

Creuant el poble sempre direcció est, se surt pel carrer de la Creu i s'enllaça amb la carretera de Sant Llorenç de les Arenes en una rotonda. En aquest punt caldrà prendre més atenció per ser el tram amb major densitat de trànsit del recorregut.

Seguint la carretera direcció Sant Llorenç de les Arenes, s'arriba a l'antic molí d'en Vinyals i a la petita central hidroelèctrica que avui en dia encara estar en funcionament.

En aquest punt del recorregut es pot seguir la Ruta del Ter direcció la Gola del Ter, passant per la carretera de Sant Llorenç de les Arenes, o en aquest cas, creuar el canal d'en Vinyals i posteriorment el Ter a la passera de Sobrànigues. Just després de la passera, es gira pel camí de l'esquerra.
La Ruta del Ter, ara direcció oest, anant cap a Girona, creua les deveses de Sant Jordi Desvalls i Cervià de Ter. Plantacions ortogonals d'arbres que confereixen al paisatge una atmosfera molt particular i característica d'aquesta zona. Aproximadament 1,5 km després de deixar la passera del Ter, es poden visitar les gorgues d'en Ministral, just en creuar l'estesa elèctrica, per on cal desviar-se 200 m. al nord seguint la rasa.
Finalment s'arriba a Cervià de Ter, on podrem visitar una gran quantitat d'elements patrimonials com el monestir de Santa Maria, el nucli antic i la torre de les Hores, o el castell de Cervià, una talaia immillorable sobre la plana del Ter i l'Empordà.