Aquesta excursió combina una sortida al medi natural, on es pot gaudir dels diferents valors paisatgístics que ens ofereix la Llera del Ter, amb el seguiment de les construccions que s'han conservat de l'antic camp d'aviació que va estar en ús durant la Guerra Civil.
Fitxa
Tipus d'itinerari: A peu i en bicicleta
Distància total: 6,3 km
Desnivell màxim: 2 m
Temps: 120 min
Dificultat: Baixa
Senyalització: Pals de seguiment
Patrimoni visitat: L'Illa dels salzes
L'itinerari neix de l'estació de tren de Celrà, emplaçada al costat de la fàbrica Pagans, complex modernista que actualment acull la seu municipal, a més de diversos espais oberts a la ciutadania. Des d'aquí, cal agafar la carretera de Juià direcció oest seguint en paral·lel les vies del tren, entre la Fàbrica i les vies. A la mateixa plaça de l'Estació es troba la senyalització que indicarà el camí correcte. Al cap d'encara no 500 m, trobem les escales que baixen al torrent de la Nòria i permeten creuar per sota la via i la carretera de Palamós.
Passant per sota els ponts del torrent, s'arriba a l'entrada del polígon industrial de Celrà, on caldrà travessar el carrer Ter just davant de la masia de cal Carabiner i seguir en direcció al riu Ter on es troba el corriol de terra que ressegueix la séquia Vinyals. Vorejant el polígon cal trencar a mà esquerra pel tercer pas sobre la séquia, el pont d'en Lluc, on hi ha la senyalització pertinent. A partir d'aquí només cal seguir el camí pavimentat que transcorre al costat del riu, entre les plantacions d'arbres ornamentals i fusters tan característiques d'aquesta zona, que li confereixen un paisatge propi.
Aproximadament després d'1 km s'arriba a l'espai natural de l'Illa dels Salzes, que fa referència a una petita illa sorrenca que es troba riu avall.
Els plafons informatius indiquen el recorregut que es pot fer per dins el bosc de ribera, on es trobaran diverses plaques amb informació de la flora i la fauna que es pot observar a l'indret.
Els ecosistemes de ribera són dels més fràgils que es poden trobar; d'aquí la importància de la seva conservació i el respecte que se'ls ha de tenir a l'hora d'explorar-los. Són espais on descobrir una abundant biodiversitat, amb una vegetació molt particular i una gran varietat de fauna, sobretot en l'àmbit ornitològic.
L'ànec collverd, el bernat pescaire, la fotja comuna, o l'abellerol en són un bon exemple. També s'hi han vist repetidament exemplars de llúdriga, que confirma el bon estat de l'aigua i l'entorn. Pel que fa als arbres, destaquen les espècies típiques del bosc de ribera com el salze blanc i el freixe de fulla petita, així com espècies acompanyants com el pollancre, l'àlber o l'om.
Un cop se surt de l'espai natural i es torna al camí pavimentat s'arriba al camí d'Orriols, on una petita séquia desguassa les aigües netes de la depuradora al Ter. Cal seguir aquest camí i prendre els tres següents trencants a mà esquerra: a la depuradora, a can Simon, i passat can Verdera. A partir d'aquí es recorre el perímetre de l'antic camp d'aviació.
El camp va ser operatiu militarment des del primer trimestre de 1937 fins al febrer de 1939, primer per vigilar la costa gironina dels atacs de la flota franquista i de l'aviació italiana amb base a Mallorca; i més endavant per esdevenir la principal base dels bombarders Tupolev SB-2 (els "Katiusques") a Catalunya.
El camp d'aviació es va construir a finals del 1936 sobre terrenys agrícoles pertanyents als municipis de Celrà i Bordils, l'expropiació dels quals va afectar l'activitat agrícola de la zona, ja que ocupava els millors terrenys de conreu, que també eren els més planers, a més de provocar l'abandó dels terrenys del voltant per la por als bombardejos. Aquest alt valor agrícola també va provocar una ràpida recuperació un cop acabada la guerra i que avui dia fa que no es captin les dimensions i l'amplitud que tenia el camp.
Resseguint el camí es troben el polvorí del camp d'aviació i un dels refugis antiaeris, ambdós oberts i visitables tot i que caldria portar una llanterna.
La ruta segueix fins a la masia de la Canova, que exercia de quarter general del camp i conserva el refugi antiaeri més gros. Passada la masia, ja al terme municipal de Bordils, es troba l'alzina monumental de la Canova on caldrà trencar cap a la dreta i seguir pel camí del Molí on hi ha diversos refugis antiaeris, tot i que no són visitables.
Un cop s'arriba a l'alçada del Molí de Bordils i del polígon industrial es torna pel camí de la séquia Vinyals, on creuant el pont de l'Aviació a l'alçada de l'empresa EQ Esteve, s'hi troba un altre refugi antiaeri visitable. Llavors es pot escollir tornar al poble per la mateixa séquia Vinyals o creuar el polígon fins a la carretera de Palamós.