El PR-C 195 és un itinerari senderista de petit recorregut que, al llarg de 16 km, enllaça la ciutat de Girona amb els pobles de Celrà, Juià i, finalment, Sant Martí Vell, passant per molt elements patrimonials de gran interès.

Els senders de Petit Recorregut (PR) són itineraris senderistes implementats per la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC), d’entre 10 km i 50 km. Estan senyalitzats amb franges blanques i grogues.

Començant la ruta a la ciutat de Girona caldrà arribar-se al monestir de Sant Pere de Galligants, que alberga el Museu d'Arqueologia de Girona, i seguir pel barri de Sant Daniel. Sempre per la carretereta principal, que acabarà esdevenint un camí de terra, caldrà seguir en tot moment les indicacions per pujar al castell de Sant Miquel.

El castell de Sant Miquel el formen les restes de l'ermita dedicada a Santa Maria i Sant Miquel, edificada sobre una fortificació prèvia d'època medieval de la qual aprofita les bases d'una torre circular per l'absis.

També el conforma la torre del telègraf, aixecada durant la segona guerra carlina a mitjans del s. XIX per albergar la línia civil de telegrafia òptica, mentre la línia militar s'ubicava a la torre de l'ermita.

El conjunt va ser fortificat i s'hi va excavar el fossat que s'hi observa actualment. La restauració de la torre del telègraf permet accedir al teulat i obtenir una gran panoràmica sobre el pla de Girona i tota la plana del Ter-Gavarres, amb Celrà en primer terme, i els fons escènics del Pirineu al nord i la Costa Brava emmarcant l'Empordà.

Des d'aquí s'agafa direcció nord pel camí que queda sota el castell, on de seguida es troba el senyal per baixar a Celrà per can Peric.

El pronunciat descens portarà fins a la cruïlla del carrer Congost amb el carrer Jacint Verdaguer, on la senyalització ja indicarà el camí a Juià, tot i que no es pot desaprofitar l'ocasió per visitar el patrimoni de Celrà com l'església de Sant Feliu, la torre Desvern o la Fàbrica Pagans.

Seguint el PR-C 195 pel carrer Congost i el camí de Masvalls, s'agafa el trencant de la font de les Escales que conduirà a l'itinerari dels forns de calç i la rajoleria, un patrimoni que posa de manifest els aprofitaments que s'extreien d'un entorn com les Gavarres.

Un cop passat el recorregut pels fons de calç s'entra al terme municipal de Juià pel camí que mana cap a can Suardell. Abans d'arribar a aquesta gran masia es pot fer un petit desviament per arribar-se a les restes del monestir de Sant Joan de l'Erm, convent de monges actiu als s. XIII-XIV.

El sender segueix cap a Juià on creua el poble i permet visitar l'església de Sant Pere, caracteritzada pel seu campanar inacabat que domina la panoràmica del poble. El nucli antic de Juià no deixarà de sorprendre el visitant, petita joia amagada a peus de les Gavarres.

Finalment el PR arribarà a Sant Martí Vell, un altre petit poble de vida tranquil·la, on es fa imprescindible visitar l'església de Sant Martí.

Temple d'origen romànic datat del s. XIV, reedificat al s. XV i reconstruït al segle XVI. El 2012 es va fer una restauració integral del temple, on l'aixecament arqueològic va determinar que l'espai ha estat ocupat des del s. II aC.

En una capella de la mateixa església hi ha una petita mostra i uns plafons informatius de les tasques arqueològiques realitzades. Exteriorment destaca especialment per la gran quantitat i el bon estat de conservació de les gàrgoles, que representen un bestiari escultòric divers.

El parament interior és arrebossat excepte en una part de l'absis que presenta els carreus vistos. En les tasques de restauració es van descobrir i repintar els dracs que decoraven tots els arcs de volta, partint de les claus de volta, també decorades amb imatges de sants i bisbes.

Aquesta particularitat dels dracs pintats als arcs de volta responen a un model iconogràfic propi de l'època de la contrareforma, que es troba també a l'església de Sant Feliu a Girona, a Sant Pere de Ripoll, i en comptats llocs de Catalunya.