Get Adobe Flash player

Itinerari 04: El Camp d'Aviació

 
 
(Cliqueu el plànol per veure'l més gran)
 
 

Núm. d’itinerari

4

Tipus d’itinerari

A peu i en bicicleta

Distància total (km)

6 km

Desnivell màxim (m)

2 m

Temps

105 min

Dificultat

Baixa

Senyalització (tipus)

Senyalització amb pals de seguiment

Descripció

La construcció del camp s'inicia a finals de 1936. Situat al Pla de Celrà, ocupava una extensió de 1.263.945,78 m2, dels quals, 274.184,19 m2 corresponien a Bordils.

El camp va ser militarment operatiu pel Govern Republicà des del primer trimestre de 1937 fins el febrer de 1939. Si bé, en un principi tenia com a funció la vigilància de la costa gironina, per defensar-la dels atacs tant per part de la flota franquista com de l'aviació italiana que tenia les seves bases a Mallorca, més endavant va arribar a ser la principal base a Catalunya dels bombarders Katiusca, que sortien de Celrà per anar a bombardejar objectius militars del front d'Aragó, l'illa de Mallorca, de manera especial durant la batalla de l'Ebre, i ja més tard objectius a la Catalunya ocupada per les tropes franquistes.

També va servir, en els seus inicis, com a escola de vols nocturns. Complia també funcions de centre de reentrenament dels pilots que havien obtingut el seu títol i estaven a l'espera d'obtenir un destí.

Quan a finals de 1937 s'instal·la a Celrà un taller per a muntatge dels avions russos Polikarpov I-16 (coneguts com a Mosca), un cop aquests eren engalzats, els traslladaven al camp per fer-hi les proves de vol.

Al ser el camp un important objectiu militar, durant els anys del seu funcionament fou objecte de deu bombardeigs, que llevat de les destrosses materials, també varen tenir un cost en vides humanes.

El novembre de 1940 se signa l'acta de lliurament dels terrenys que ocupava als seus antics propietaris.

Dates dels bombardeigs:

17 de març de 1937
5 d'abril de 1937
14 d'abril de 1938 (matí)
14 d'abril de 1938 (tarda)
24 de maig de 1938
26 de maig de 1938
4 de juny de 1938
20 de juny de 1938
5 d'octubre de 1938
29 de gener de 1938

Edificacions que encara hi resten:

-Refugis: dels 8 inicials, en queden 7.
-Polvorí
-Pont per accedir al camp i que travessa la sèquia Vinyals.

Dades extretes del llibre: El camp d'aviació de Celrà. 1936-1939. Artemi Rossell Ferrer. Ajuntament de Celrà, 1996

Recorregut

Actualment, els terrenys on s'ubicava l'antic camp d'aviació es destinen al cultiu de planta ornamental arbrada. Tot i això, l'itinerari ressegueix amb força fidelitat el seu perímetre. Juntament amb la descripció que es presenta a continuació, el camí es troba senyalitzat.

Ens dirigim a la cruïlla dels carrers Ter i Aumet de Celrà, on trobem l'aparcament i informació de l'itinerari. Comencem el recorregut tombant a l'esquerra en el camí de terra que queda al fons de l'aparcament. Continuem per aquest camí, resseguint la sèquia Vinyals, i girem a la dreta en el segon pont.

Tot seguit, agafem el camí de l'esquerra i continuem fins trobar un camí asfaltat, el camí de Llofira, on tombem a l'esquerra. A pocs metres, abandonem el camí de Llofira per dirigir-nos, a la nostra dreta, a Can Liro. En aquest punt, ens desviem cap a la dreta, i després de deixar el camí asfaltat girem a la dreta abans d'arribar a Can Bardera, la distingirem pels dos salzes monumentals que l'acompanyen. Continuant per aquest camí, arribem a l'antic polvorí del camp d'aviació envoltada per una tanca i que podem visitar.

Deixem el polvorí enrere i en arribar a una bifurcació, agafem el camí de l'esquerra. Un cop travessada la línia elèctrica, al costat esquerre, ens queda el refugi aeri de Guatlleros que podem visitar. Anem avançant per aquest camí, ara ja en el terme municipal de Bordils, fins arribar a Mas Cànova, masia del segle XVIII que va servir d'allotjament a les tropes del camp d'aviació i al costat mateix podem observar dos refugis aeris situats en terreny privat.

Quan trobem una alzina monumental, tombem a la dreta, direcció al barri del Molí. Sense desviar-nos en el següent creuament, el de Can Cuní, avancem fins trobar un camí de terra a la nostra dreta. Continuem per aquest camí que ens retorna al terme municipal de Celrà. Podem aturar-nos, quan el camí fa un revolt cap a l'esquerra de 90º, a contemplar a la nostra dreta dos refugis aeris ubicats en mig de camps de conreu.

De nou, creuem la Sèquia Vinyals, per continuar a la dreta, on passats alguns ponts de pedra tornem al punt de partida. En aquest tram, podem destacar el pont Aumet, un nou refugi aeri, el pont d'en Prat i el pont del camp d'aviació.

 

 


Us podeu descarregar el desplegable en la seva forma original en aquest enllaç (arxius d'imatge jpg comprimits en format zip).